Dia 7.- ELS TEMES; RETRAT

Com és impossible parlar de tots els temes us donaré els consells bàsics amb les seves virtuts i problemes dels temes principals.

 

0453

Tot i que el diccionari defineix el retrat com la representació fisonòmica principalment d’una persona ...

 

0454

un retrat també pot ser un moment que ens explica una situació amb les seves emocions d’un record per a tota la vida ...

 

0455

El retrat és el tema estrella per excel•lència, són dos els estats d’ànim que han de complementar-se amb absoluta harmonia, el fotògraf i el model ...

 

0456a

Hi ha moltes modalitats i estils de retrat, començant en funció del grau de cooperació entre el model i el fotògraf pot ser: un retrat formal quan el model està posant de manera voluntària ...

 

0457

o un retrat espontani quant el fotògraf esdevé un reporter i capta situacions imprevistes o que es donen de manera no controlada per ell ...

 

0458

Extrets del cinema hi ha diferents tipus de pla fotogràfic a l’hora d’enquadrar els retrats. No han de ser exactes són una simple aproximació per tenir una idea ...

 

0459

Pla general és quan introduïm el cos sencer dins de l’enquadrament, mentre que si ens acostem fins el genoll és un Pla americà o de ¾ ...

 

0460

Un Pla Mig retalla el cos fins la cintura és ideal per destacar el cos i si ja pugem fins la meitat del pit es diu Pla de bust o Pla mig curt on ja aïllem la figura del fons per centrar en ella tota l’atenció ...

 

0461

El Primer pla és la cara amb una mica d’espatlles permet a l’espectador llegir la seva mirada i connectar amb el model. Més a prop encara serà per ressaltar expressions i detalls en un Primaríssim Primer Pla ...

 

0462

L’òptica ideal per fer retrats és el teleobjectiu curt (80/135mm f/f) ...

 

0463

Ens permetrà mantenir una distància prudencial amb el model i fent servir els diafragmes més oberts ja podrem desenfocar el darrera ...

 

0464

Els teleobjectius llargs no són molt pràctics per fer servir en retrat la raó és el seu elevat pes i la necessitat de tenir molta llum per utilitzar velocitats ràpides ...

 

0465

Per raons òbvies si que és una de les lents preferides pels “paparazzi” o dels fotògrafs esportius ...

 

0466

Les òptiques normals com el 50mm o distancies focals estandar aportaran realisme amb una visió real de les proporcions ...

 

0467

Mentre que les òptiques gran angular ens permetran situar la figura en el seu ambient amb plans generals ...

 

0468

Però els retrats realitzats en les distancies curtes dels primers plans seran imatges distorsionades i tot sovint còmiques ...

 

0469

Els ulls són l’element principal del retrat i en la mirada sempre trobarem un missatge. Així que al mirar un retrat instintivament buscarem la mirada per saber que pensa, que sent, que ens vol dir ...

 

0470

Es considera un error molt greu un retrat amb els ulls desenfocats, per tant sempre tindrem que enfocar els ulls sobretot en els primers plans ...

 

0471

Els ISO baixos seran els indicats per retrats de qualitat ja que no ens donaran problemes de soroll ...

 

0472

Necessitarem un ISO alt en llocs mal il•luminats o més ben dit amb il•luminacions difícils en què no podrem fer servir el flaix i per poder disparar amb teleobjectius i velocitats ràpides ...

 

0473

Tant les llums suaus i les llums difoses son una bona il•luminació per retrats, produiran ombres suaus, agradables i fàcils  de modelar ...

 

0474

En exteriors les llums suaus les podrem aconseguir molt fàcilment un dia ennuvolat o situant al model en un lloc a l’ombra ...

 

0475

La llum brillant i directa del sol (llum dura)  ens donarà uns colors molt vius i unes ombres molt marcades que haurem de controlar perquè no ens causin problemes ...

 

0476

Realitzar retrats a contrallum exigirà una mica més de treball per la nostra part. Podrem mesurar la llum del rostre del subjecte o bé compensar l’exposició mitjançant el flaix o difusors ...

 

0477

Sovint trobarem pantalles reflectores naturals com el mar, la sorra, parets blanques, i fins i tot l’asfalt que ens donaran uns efectes sorprenents ...

 

0478

Una de les principals avantatges quan realitzem retrats en exteriors serà tenir la font de llum més lluminosa i la gran diversitat d’ambients per escollir ...

 

0479

Molt possiblement els retrats fets en interiors crearan més problemes d’il•luminació que no pas estructurals ...

 

0480

Les finestres o portes depenent de la seva orientació ens donaran molt de joc amb diferents tipus d’il•luminació, les llums indirectes i suaus d’aquestes obertures dirigides al nord ...

 

0481

Mentre que les llums directes de les finestres o portes mirant al sud o al est els dies de sol seran intenses i dures ...

 

0482

Si situem la persona per davant de la finestra haurem de mesurar la llum exactament igual que un contrallum. Mesurant directament la llum de la seva cara amb medició puntual o bé sobreexposant (aquí +4). Sense sobreexposar però equilibrant frontalment la llum amb el flaix, un difusor o la llum d’una altre finestra i si el que pretenem aconseguir és una silueta podrem subexposar (aquí -2) ...

 

0483

Si volem igualar les llums i aconseguir que les finestres no quedin cremades podrem igualar les dues llums amb flaix, reflectors, més finestres, dies ennuvolats, vidres bruts o tapats amb paper vegetal ...

 

0484

El retrat d’estudi fotogràfic és d’us professional o d’aficionats avançats. Teòricament es tracta d’imitar la llum del sol amb focus o flaixos ...

 

0485

No és tan fàcil com ens pot semblar ja que haurem de controlar en primer lloc les llums i després el model ...

 

0486 

 Amb una mica de imaginació podem imitar a casa les llums d’un estudi. És qüestió de paciència i anar provant i comparant els resultats fins aconseguir l’efecte desitjat ...

 

0487

 Llums artificials o també les naturals i artificials barrejades sempre ens donaran unes interessants dominants de color de les que haurem de saber treure’n partit ...

 

0488

Un cop trobada la persona ideal amb les llums adequades cal aplicar diferents punts de vista o composicions més atrevides ...

 

0509

Fotografiar la mainada en general ofereix moltes dificultats, són inquiets, fan ganyotes, no presten atenció, es cansen aviat, ...

 

0510

Però les satisfaccions dels “imprevisibles” bons resultats valen tots els petits patiments soferts ...

 

0512

Sempre que sigui possible, caldrà emprar velocitats ràpides per captar expressions fugaces o moviments inesperats ...

 

0513

Caldrà tenir en compte per fotografiar mainada i no distorsionar-los ens haurem d’ajupir fins posar-nos al seu nivell ...

 

0514

Llums suaus sense cap mena de dupte ens donaran els resultats més agradables i satisfactoris ...

 

0515

Els contrallums són més espectaculars i per suavitzar les seves llums dures haurem de fer servir flaix o difusors ...

 

0516

L’expressió ideal un cop guanyada la seva confiança l’obtindrem estan pendents únicament d’ells i aquest és un bon exercici per aconseguir-ho ...

 

0517

Passem d’un extrem a l’altre, de fotografiar mainada a fotografiar gent gran. Això ens exigirà més sensibilitat, més mà dreta, ...

 

0518

Els seus rostres transmeten de forma subtil les alegries i les seves tristeses o indiferències acumulades durant tota una vida ...

 

0519

Per captar i ressaltar amb gran detall les arrugues de la seva pell, farem sevir llums laterals dures con font principal ...

 

0520

Per mitigar el detall de les arrugues sense exagerar-les utilitzarem una llum suau com a font principal ...

 

0521

Les llums dures frontals i zenitals sempre crearan problemes amb les ombres i brillantors a la pell ...

 

0522

El nu és dels diferents tipus de retrats el motiu fotogràfic més “delicat”. Tindrem que visualitzar i planificar la imatge abans de fer la sessió per dos motius, estalviar temps i diners ...

 

0523

El cos humà ofereix nombroses possibilitats i pot presentar-se innocent, carregat d’erotisme, alegre, romàntic, fred, ...

 

0524

El nu en blanc i negre té més força al ser més irreal davant la realitat del color. Depenent de que es vulgui transmetre serà sempre l’autor qui tingui l’última paraula ...

 

0525

Encara que sigui un tema molt explotat comercialment i artísticament és fàcil provocar i impactar a l’espectador amb imatges atrevides ...

 

0526

Les llum intenses amb ombres marcades dels tons alts es reserven per a composicions  misterioses i provocatives ...

 

0527

Buscar els diferents punts de vista o detalls és essencial per la correcta col•locació de la figura dins l’escena que l’envolta ...

 

0528

Un autoretrat és fotografiar-se un mateix, sol o en companyia. També requereix una mica de planificació prèvia de com et vols mostrat al mon ... 

 

Imprimeix Correu-e

Inicia't a la fotografia amb 500 imatges

Més informació a...

social_facebook_box_white_128social_flickr_box_128social_google_box_white_128social_skype_box_white_128social_rss_box_white_128social_lastfm_box_white_128