Dia 2.- LA CÀMERA II; ELS DIAFRAGMES ENTRE ALTRES ...

En el dia 2 i pots trobar; l'index de sobre o subexposició, l'histograma, com bloquejar i'exposició, les diferents maneres per enfocar, els diagragmes i la profundidad de camp entre altres coses.

 

0106

També relacionat amb l’exposició tenim aquesta icona per activar un índex desplegable i compensar l’exposició quan necessitem una interpretació diferent a la seleccionada per el fotòmetre ...

 

0107

Mitjançant el desplaçament de la fletxa indicadora a dreta o esquerra podrem sobreexposar o subexposar les llums per diferents raons ...

 

0108

Per exemple podem sobreexposar en retrats a contrallum ...

 

0109

Imatges a la neu o en fons molt clars ...

 

0110

Ens serà interessant poder subexposar en paisatges a contrallum amb llums crepuscular per intensificar colors ...

 

0111

Al igual que en motius ben il·luminats amb fons foscos. Aquestes opcions són valides con treballem amb arxius JPEG i no pensem editar posteriorment les nostres imatges ...

 

0112

I el més important ens permetrà desplaçar l’histograma a dreta o esquerra per aconseguir una perfecta exposició i aquesta és la del mig amb la màxima d’informació possible ...

 

0113 copia

0113

  què després augmentarà les possibilitats de treballar-la millor en un posterior processat ...

 

0115

L’histograma és un gràfic per ajudar-nos a trobar l’exposició correcta, té dos eixos: el vertical que indica el nº de píxels de cada valor i l’horitzontal indicant els valors de lluminositat o rang dinàmic ...

 

0116

Els valors d’il·luminació van de 0 a l’esquerra (negre absolut) i 255 a la dreta (blanc pur), amb 254 grisos al mig. S’ha de procurar que la gràfica arribi al peu de la paret dreta sense tocar-la ...

 

0117

Un histograma amb llums equilibrades ...

 

 0118

Un histograma amb lleugera sobreexposició ...

 

0119

Un histograma amb lleugera subexposició ...

 

0120

El primer histograma amb forma de U és quan fotografiem un contrallum i el segon és de llums suaus ...

 

0121

Histograma amb una imatge subexposada -3 passos ...

 

0122

que amb la posterior edició podrem recuperar la informació o el detall de les parts més negres i opaques ...

 

0123

Imatge sobreexposada +2 passos ...

 

0124

Aquí no es pot recuperar la informació del blancs per més que la enfosquim, doncs no tenen informació ...

 

0125

Mentres que si l’histograma no xoca amb la paret dreta ...

 

0126

podrem recuperar el detall dels blancs ja que aquets si tenen informació ...

 

0127

 La majoria de càmeres tenen l’opció de posar un avisador (alarma) de color vermell o negre per assenyalar les zones sobreexposades (cremades) amb excés ...

 

0129

La icona BKT (Braketing) ens permetrà fer diverses imatges seguides del mateix tema variant entre cadascuna d’elles els paràmetres de l’exposició ...

 

0130

Pot ser molt interessant per realitzar HDR ...

 

0131

La icona AEL o * (Canon) es per mesurar i bloquejar l’exposició ...

 

0132

El bloqueig AEL és ideal per captar d’una manera ràpida motius a contrallum o amb llums difícils ...

 

0133

El procediment és senzill, dirigim la càmera a les llums polsant el boto AEL bloquejant la lectura de l’exposició ...

 

0134

per desprès tornar a enquadrar, sense deixar anar el boto, i disparar ...

 

0135

D’aquesta manera aconseguim l’exposició perfecta (amb l’histograma a la dreta) ja que hem mesurat la llum de la zona més lluminosa ...

 

0136

Posteriorment encara tindrem la possibilitat d’ajustar més la imatge amb els programes d’edició ...

 

0137

Els objectius (les òptiques) són l’element principal de les càmeres de fotografiar i la seva qualitat està directament relacionada amb la qualitat de les imatges obtingudes ...

 

0138

Estan formats per diversos grups de lents de diferents mides i curvatures amb la finalitat d’aconseguir una imatge perfecta en el pla focal ...

 

0139

El pla focal és el lloc on va situat el sensor on es projecta perfectament enfocada la imatge del motiu a través de les lents ...

 

0140

Tots els objectius tenen unes diferents característiques perfectament definides ...

 

0141

A l’exterior de les òptiques trobem uns elements molt importants com l’enfocament, el zoom, i els diafragmes (aquets no estan visibles en la majoria d’òptiques) ...

 

0142

La nitidesa o un enfocament precís serà un punt determinant en les nostres fotografies ...

 

0143

Vegem doncs allò relacionat amb l’enfocament. Gairebé sempre en els laterals de les òptiques les opcions AF (enfocament automàtic) o MF (enfocament manual) ...

 

0144

AF és la manera més usual, ràpida i fiable d’usar, en apretar el disparador fins a la meitat i en fraccions de segon el motiu està enfocat ...

 

0145

És la manera que totes les càmeres portem preestablertes però no és l’única ...

 

0147

Les càmeres ens ofereixen més possibilitats que farem servir depenent de si el motiu està estàtic o en moviment ...

 

0148

Tot i tenir la possibilitat d’usar diferents punts d’enfocament (algunes càmeres fins 39) el més recomanable és fer servir el punt central ...

 

0149

Però en enfocar al centre de la imatge i trobar el motiu principal descentrat passa això ...

 

0149 copia

queda desenfocat el tema principal ...

 

0150

Aleshores allò més ràpid per enfocar correctament és girar la càmera situant el motiu al centre i prémer el disparador fina a la meitat ...

 

0151

seguidament reenquadrar i fer la foto sense deixar anar el disparador ...

 

 0152

La majoria de càmeres marquen, al moment del cliK, en punts vermells tot allò que està situat en el mateix pla focal ...

 

0154

En ocasions el AF (enfocament automàtic) anirà lent o no trobarà el focus, després tindrem l’opció de passar a MF (enfocament manual) ...

 

0155

El MF (enfocament manual) és una manera més lenta, però segura, d’enfocar. Per fer-ho haurem de moure “manualment” l’anell d’enfocament (E) ...

 

0156

El sistema de visió directe de “Live View” a més de poder enfocar amb diferents opcions (Rápida, directa i seguiment de la cara) ...

 

0157

Però també podrem enfocar amb “Live View” + “MF” i encara podem ser més precisos ampliant amb la lupa fins a x10. És gairebé imprescindible fer servir el trípode ...

 

0158

Algunes càmeres disposen d’una llum d’ajuda per enfocar en condicions de poca llum els motius propers. Aquesta llum no afecta l’exposició ...

 

0159

En el botó “manera d’avançar” trobem diferents opcions per fer i avançar les fotografies ...

 

0160

La primera foto a foto o imatge única, pressionat el disparador fins el fons només es realitzarà una sola foto, encara que deixem el disparador sostingut a fons ...

 

0161

El segon és foto contínua o ràfega, pressionat i aguantant el disparador fins al fons les fotos es van realitzant seguides sense parar, depenent del model fins a 8 imatges per segon ...

 

0162

Aquesta opció és un temporitzador per retardar uns segons (2/10) la realització de la foto ...

 

0163

El dibuix ens indica que la càmera està preparada per acceptar un petit comandament a distancia per realitzar entre altres coses velocitats d’exposició “Bulb” per més de 30 segons ...

 

0164

La lluminositat o núm. “f” és la capacitat que tenen les òptiques per deixar passar la llum, aquesta lluminositat màxima o màxima obertura d’un objectiu ve indicat en totes les òptiques ...

 

0165

Matemàticament és el coeficient entre la seva distància focal i el diàmetre de la seva obertura. Així quan més petit sigui el nº f més lluminós serà l’objectiu, tindrà més qualitat i serà més car ...

 

0166

Les diferents mides de l’obertura venen donades per una sèrie de núm. “f” anomenats diafragmes ...

 

0167

Els diafragmes són la segona eina per controlar l’entrada de llum ...

 

0168

Fisícament són unes fines làmines de metall situades a l’interior de l’òptica ...

 

0169

Fent un símil podríem comparar-los amb les pupil·les dels gats ...

 

0170

Amb poca llum es dilaten/obrim i amb molta llum es contrauen/tanquem ...

 

0171 copia

La quarta manera de mesurar la llum es “A” o també “Av” (Canon) això significa prioritat d’obertura, nosaltres seleccionem el diafragma i la càmera ajusta el temps d’obturació ...  

 

0171

Aquesta opció ens serà útil a l’hora d’aconseguir més nitidesa en les nostres imatges, indirectament també per controlar (fer canviar) les velocitats ...

 

0172

El diafragma va unit a un selector de números “f” per controlar l’entrada de llum mitjançant una obertura ...

 

0173a

Els nº “f” o diafragmes són uns coeficients matemàtics universalment reconeguts sent sempre els mateixos en totes les càmeres ...

 

0174

És una escala normalitzada en progressió on igual que les velocitats cada pas (o canvi de valor) deixa passar el doble o la meitat de llum ...

 

0175

Totes les càmeres permeten entre un valor i el següent partir-lo en terços o meitats. Generalment els diafragmes els veurem precedits de la lletra f ...

 

0176

Els nºf és la mida de la corona circular del diafragma i per no despistar-nos sempre que ens referim a ells serà com diafragmes oberts per deixar passar més llum o tancats per deixar entrar menys llum ...

 

0177

A més de regular l’entrada de llum els diafragmes tenen una segona funció depenent de la seva obertura i és controlar la profunditat de camp ...

 

0178

Quan reduïm la mida del forat per on passa la llum, reduïm el també la mida del feix de llum que entra per aquesta obertura, això produeix un efecte d’augment de la nitidesa ...

 

0179

Per tant es pot definir la profunditat de camp com l’augment de la nitidesa per davant i per darrere del punt d’enfocament. Depenent del diafragma usat aquesta nitidesa serà més o menys gran ...

 

0180

Situem tres persones a tres distàncies diferents de la càmera enfocat a la del mig amb un f2 i tenim una profunditat de camp mínima de 0,40 metres ...

 

0181

Continuem fotografiant a les tres persones allà mateix enfocant també la del mig però amb un f16 i tenim ara una profunditat de camp de 3,50 metres ...

 

0182

Seran tres els elements que afectaran la profunditat de camp: l’obertura del diafragma, la distància focal, i la distancia fins el motiu ...

 

0183

La màxima profunditat de camp l’obtindrem amb el diafragma més tancat, amb l’objectiu gran angular i enfocant a prop (entre 1 i 2 metres) ...

 

0184

La mínima profunditat de camp l’obtindrem amb el diafragma més obert, amb un teleobjectiu i situant el subjecte a enfocar a prop de la distancia mínima que permet enfocar l’òptica ...

 

0185

f22

 

0186

f16

 

0187

f11

 

0188

f8

 

0189

f5,6

 

0190

f4

 

0191

f4

 

0192

f2,8

 

0193

L’obturador i el diafragma es poden utilitzar conjuntament. A mesura que es redueix la velocitat s’augmenta el diafragma (o al inrevés) i entrarà sempre la mateixa quantitat de llum ...

Imprimeix Correu-e

Inicia't a la fotografia amb 500 imatges

Més informació a...

social_facebook_box_white_128social_flickr_box_128social_google_box_white_128social_skype_box_white_128social_rss_box_white_128social_lastfm_box_white_128