10.- En fotografia nocturna quina és la millor manera d'enfocar?
En les hores crepusculars molt probablement el AF (enfocament automàtic) encara funcioni, Després a mesura que entri la foscor es tornarà boig i no trobarà res per enfocar. Abans d'explicar les diferents opcions dir-vos que ens trobarem òptiques senzilles generalment zoom en què no s'indiquen gràficament les distàncies numèriques, metros i peus, on la càmera està enfocant. Això sens dubte serà un problema més. Per a aquestes el més aconsellable és il.luminar la zona d'interès amb una llanterna o làser i enfocar amb la càmera en AF, després sense tocar l'anell d'enfocament situar el commutador d'enfocament en MF (focus manual). Ja són moltes les càmeres que mitjançant les funcions personalitzades permeten situar el bloqueig del AF en un botó diferent del disparador. (Cànon en *), això ens permetrà enfocar la zona d'interès amb AF il·luminat amb una llanterna o làser i prement el botó *. Un cop la càmara ja ha enfocat podrem prémer el disparador sense perill de perdre l'enfocament. Per a aquells que els seves òptiques si tinguin indicades numèricament les diferents distàncies, amb el commutador en MF, només cal mesurar la distància i situar-la, girant l'anell d'enfocament, fins situar-la en l'osca que indica el punt de focus. Si la nostra intenció és aconseguir una imatge nitida de dos punts d'interès situats en dos plans diferents, un a prop de la càmera i l'altre molt lluny, no serà suficient saber que amb un diafragma tancat tindrem molta profunditat de camp, necessitarem saber que és i com trobar la hiperfocal. Aquesta és sens dubte la millor manera d'enfocar en fotografia nocturna, situar el punt d'enfocament en la hiperfocal. En casos extrems en què la hiperfocal no aconsegueixi enfocar els diferents plans, tindrem una "complicada" manera d'enfocar per parts i en dos temps, simplement amb una exposició llarga enfoques i il·lumines primer un pla, després amb cura mous l'anell d'enfocament passant a enfocar i il·luminar el pla següent, condició indispensable és que els diferents plans estiguin completament a les fosques. També podríem fer diferents preses enfocant un plànol diferent en cada presa i després amb un programa de retoc fusionar les parts nitides de cadascuna.
108" f/4 iso100 17mm. llums faroles
dos enfocs a 0.50 m. i 5m. 128" f/5.6 iso200 35mm. + llanternes